Roni Does

UTAZÁS | Holland furcsaságok

2017. április 28. - Vera Zana

Szerintem sokan tudjátok, hogy annyira szerencsés lehettem 2015-ben, hogy Erasmussal egy fél évet tölthettem el Nijmegenben, egy kisvárosban a holland és német határ mellett. Imádtam minden percét, beleszerettem az országba, a kultúrákba, az emberekbe. Így mindenképpen terveztem, hogy Hollandiáról is szeretnék majd írni a blogra. Lesz szó magáról az Erasmusról, az utazásainkról, Nijmegenről és a kultúráról. Most elsőként egy viccesebb bejegyzéssel szeretnék belevágni a holland posztsorozatba, mégpedig arra keresem a választ, hogy miért olyan baromi furák a hollandok?

img_4942.JPG

Ne értsetek félre, ez a furcsaság teljes mértékben pozitív. Magyarként nagyon sok a mi kultúránktól eltérő dolgot tapasztaltam, egyszerűen tényleg másként látják a világot. Igyekeztem összeszedni pár olyan történetet vagy szokást, ami nekem nagyon furcsa volt az elején, de megszoktam, sőt! Megszerettem :)

1. A hollandok boldogok és nem aggódják halálra magukat

Több kutatás szerint is a hollandok a világ legboldogabb népei közé tartoznak. Ebben abszolút van valami. Nagyon pozitív gondolkodásúak, nem jellemző rájuk a pesszimizmus, sőt a túlzott aggodalom sem. Nagyon céltudatos emberek, elvégzik a feladataikat, sok szempontból hasonlítanak a németekre - a germánok túlzásba vitt pontossága, precizitása nélkül. 

Az igazsághoz persze hozzá tartozik, hogy mások az életkörülmények Hollandiában és Magyarországon - többet keresnek, de magasabbak a kiadásaik is. Viszont szó, ami szó, többet visznek haza, mint mi.

2. Furcsa kettősség

Miközben nagyon egészséges életet élnek - rengeteget sportolnak - nagyon sokat isznak, cigarettáznak és a holland konyha sem épp kalóriaszegény. Mindent bepaníroznak és bő zsírban kisütnek. Náluk nem annyira szerves része a meleg étel az életüknek, a legtöbbször valamilyen szendvicset és salátát, joghurtot ebédelnek. 

Tényleg mindenki sportol. Tudtam, hogy sportos nép, de az, hogy szakadó esőben, szélviharban is kötelezően lefussa a napi körét az 55 éves üzletember, egy picit bevallom meglepett. Természetsen számít a sok biciklizés is.

3. Nagyon édesszájúak

Nagyon-nagyon szeretik az édességeket és mindent, ami csokis/kakaós. Reggelire például sokan hagelslag-ot, azaz csokireszeléket tesznek a megvajazott kenyerükre. Rémesen morbid és nem is különösen jó. De ez nagyon holland dolog és ha jobban belegondolunk, nem sok mindenben különbözik a Nutellával megkent kenyértől.

Nagyon sok külön édességboltjuk is van, ahol a cukorkáktól kezdve, a világ összes Oreóján át, a csokikig mindent lehet kapni.

02.JPG

Forrás

4. A bicikli 

Tényleg mindenki biciklizik. A legtöbb gyerek hamarabb tud biciklizni, mint járni. Hollandia az egyik leglaposabb ország, így nem akkora testedzés mindennap biciklivel közlekedni, arról nem is beszélve, hogy az egész országban elképesztően fejlett bicikliút-rendszer van kiépítve. Az egy dolog, hogy mindenki teker, de egy magassarkú, az eső vagy egyéb körmülmény sem tart vissza senkit. Annyira komfortosan jönnek-mennek a biciklivel, hogy simán telefonál/cigarettázik/fogja az esernyőt közben. Férfiak öltönyben, nők ruhában és magassarkúban is minden nehézség nélkül elbicikliznek A pontból B pontba.

Én 10 kilométerre laktam az iskolától, Hollandia egyetlen dimbes-dombos részén... Szóval, amikor tüdőmet kiköpve tekertem fel a dombra és egy néni egy izzadtságcsepp nélkül lehagyott felfelé menet... Gondolom el tudjátok képzelni. Még meg is kérdezte, hogy jól érzem-e magamat. Gondolom nem néztem ki biztatóan. 

holland_furcsasagok.png

Forrás és forrás

5. Sokkal flexibilisebbek, mint mi

Nagyon sokan nem ugyanabban a városban laknak és dolgoznak, így sokan vonattal járnak dolgozni. Az egyetemista gyerekek a legritkább esetben laknak a szüleikkel - nekem egy ilyen csoporttársam sem volt. A legtöbben albértletben vagy kollégiumban laknak. A hollandok simán összepakolnak és átköltöznek egy másik városba, ha ott jobbak a lehetőségek. 

6. Három puszit adnak

Mint mi régen, a gimiben. De tényleg. Ha valakivel már nagyon jó barátok vagytok és beléptetek a pusziszkodós-korszakba, akkor szigorúan hármat kell adni. Ebből azért tud pár félreértés adódni :)

7. Különleges ünnepeik vannak

A hollandok alapvetően jókedélyű emberek, szeretnek inni, bulizni, így ha erre hivatalos indok is van - mint mondjuk egy nemzeti ünnep, akkor az tök legitimmé teszi a napközbeni berúgást. Április 27-én, a király születésnapján például egésznapos fesztivál megy MINDENHOL. Mindenki narancssárgában, kifestve ugrál és iszik az utcán. A Mikulást is picit másként ünneplik: december 5-én, Sintaklaas és a segédje/krampusza Zwart Piet (Fekete Péter) együtt ajándékozzák meg a kicsiket. Erről egyébként többet itt olvashattok - sok negatív kritikát kap ez az ünnep, mert a régi rajzokon és illusztrációkon Zwart Piet a nyakában láncot hord, amelynek másik oldalát Sintaklaas fogja - Fekete Pétert kvázi szolgaként mutatják be. 

Plusz imádják a karneválokat, farsangi időszakot és egyszerűen imádnak beöltözni :) 

holland_furcsasagok_2.png

A bejegyzés trackback címe:

https://ronidoes.blog.hu/api/trackback/id/tr2612434231

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása