Roni Does

UTAZÁS | Az IKEA és a fahéjas csiga országa

Malmö, Svédország

2017. január 21. - Vera Zana
Jé, itt van egy híd Koppenhágába - menjünk át rajta!

Elsőként az egyik legfrissebb utazásunkról szeretnék mesélni. Az egész novemberben kezdődött, amikor eldöntöttük, hogy januárban el szeretnénk utazni valahová barátokkal. Nekem munka miatt csak január első két hete jöhetett szóba, így az eredeti úticélunkat, Londont el is felejthettük. Elképesztően drága volt erre az időszakra - sebaj, csak megvár minket!

A Wizzair oldalán nézelődve lyukadtünk ki Malmönél, ahová elképesztően olcsók voltak a repjegyek január elejére. ITT meg tudjátok nézni, hogy melyik nap repül gép Malmöbe és milyen áron. Ahogy látom van 5300 forintos jegy is, de 20 000 forintos is. Én Wizzair Discount Club tag vagyok, ami azt jelenti, hogy minden foglaláskor kapok egy minimum kedvezményt a jegyek és a poggyászok árából (10 euró a jegyekből és 5 euró a nagy kézi- vagy a feladott poggyászból). Sőt, sokszor előfordul, hogy a Wizzair kiemelt akcióiban is csak a WDC tagok vehetnek részt. Ha szeretnétek utánaolvasni, hogy mi is ez, mennyibe kerül és mire jó ITT megnézhetitek. Szóval kettőnknek fizettünk 14 380 forintot - ebben benne van: a kettőnk jegye, adminisztrációs költségek, egy nagy kézipoggyász és kettőnknek elsőbbségi beszállás (Priority Boarding - azért hasznos nagyon, mert így a kis ingyenes kézipoggyász mellett, felvihetünk még egy kicsi táskát).

Mi szeretünk mindent még itthonról megszervezni és mindent, amit lehet, meg is venni. A gépünk január 12-én - csütörtökön - 10.50-kor szállt volna fel és 12.40-kor szállt volna le Malmö repülőterén. Épp a nagy havazások közepette utazni mindig kiszámíthatatlan. Sajnos nagyjából másfél órás késéssel tudtunk csak felszállni az időjárás miatt.

Kicsi késéssel ugyan, de megérkeztünk Malmö repterére - ami meg kell, hogy mondjam, egy az egyben olyan, mint egy IKEA áruház :) Sárga és kék minden, ugyanolyan panelekből épül fel, mint itthon általában az áruházak. Tudni kell róla, hogy kb. 30 km-re van a várostól, így mindenképpem valamilyen alternatíva kell, hogy bejussunk. A taxi rettenetesen drága (mint minden más is), így maradt a transzferbusz. A svéd repterekről a Flygbussarna busztársasággal lehet bejutni a városba. Szerencsére itt is meg lehet előre venni a jegyet, mert nem konkrét buszjáratra szól, hanem a vásárlástól számítva három hónapon belül kell felhasználni. Előre szólok, baromi drága... Egy felnőtt jegy, egy irányba 105 svéd korona, ami nagyjából 3400 forint körül van. A busz rögtön a reptér kijáratnál áll meg, kb. 20 percenként jár és nagyjából 40 perc az út a városig. Maga a busz egyébként szuper kényelmes és felszerelt, konnektorral a fejpanelnél.

Előzetesen olvasgattunk arról, hogy mit is lehet megnézni Malmöben, amikor rájöttünk, hogy ez egy pici kisváros és valószínűleg nem éri meg négy napot csak itt eltölteni. Ekkor a térképre nézve kiderült, hogy az Øresund híd Malmöt és Koppenhágát, Dánia fővárosát köti össze. Először arra gondoltunk, hogy egy napra megyünk át, de végül úgy döntöttünk, hogy inkább Koppenhágában szeretnénk több napot eltölteni, így aznap este már oda foglaltunk Airbnb-n szállást is. Így csak egy - illetve inkább fél napot töltöttünk el a svéd kisvárosban, amiből másfél órát elvesztettünk a gép késése miatt - így tényleg csak kevés dolog fért bele, azok is már sötétedés után.

Malmö Svédország harmadik legnagyobb városa, a dél-svéd régió fontos központja - az ország egyik legdélebbi pontja. Építészete modern, tele van érdekesebbnél érdekesebb épületekkel. Most sokkal melegebb volt, mint számítottunk rá, de a tenger mellett azért elég csípősen tudott fújni a szél. Enyhe tél és enyhe nyár a jellemző.

1. Turning Torso toronyház

Svédország legmagasabb épülete. Szabályosan úgy néz ki, mintha a két végénél megfogva, elforgatták volna. Ide még épp ideértünk sötétedés előtt. Tényleg nagyon szép, elég monumentális, bár tudjuk, hogy a maga 190 méteres magasságával lehet, hogy a svédek legmagasabbikja, de világviszonylatban picike. Felmenni, ha minden igaz, csak szervezett csoporttal lehet, mert az alsó két szinten irodaházak, de felette mind lakások kaptak helyet.

2. Lilla Torg

Lilla Torg Malmö belső, macskakövekkel kirakott kis kerülete. Telis tele van egyedi, skandináv stílusú ruhaboltokkal és lakberendezéssel foglalkozó üzlettekkel. Sok kávézó, bár és kis étterem is van a környéken. Eszméletlen szép dolgok vannak, magam az egész hangulata nagyon magával ragadó. Nagyon szépen ki van világítva, így érdemes este is visszanézni.

3. Øresund híd

Az Øresund híd köti össze Svédországot és Dániát. Nagyjából 8 km hosszú, a mesterséges Peberhorn-szigetig, utána négy kilóméteren keresztül egy alagútban közlekedik. Mi sötétben, este 11 felé ültünk a buszon Koppenhága fele - nem voltam nyugodt a sötét, beláthatatlan tenger miatt. A buszút egyébként a két város között körülbelül 50 perces volt. 5 eurót fizettünk érte és Flixbusszal utaztunk - ami egyébként Berlinbe indult Koppenhágán keresztül.

Vasúti és autós közlekedés is van rajta, gyalogos azonban nincsen. Fizetni kell az átkelésért, azonban ezt az árat a Flixbus jegy tartalmazza. A Flixbus jegyet meg kell venni előre, nincs lehetőség a buszon jegyet vásárolni. A busz a vasútállomás elől indul - a folyó másik oldaláról.

Az Øresund híd az űrből (Forrás: Wikipedia)

4. Malmöhus Castle

Ide már sajnos csak nagyon későn jutottunk el, tök sötétben - nem sok látszott. Ez Svédország legrégebbi reneszánsz kastélya, a XV. században építették az eredeti épületeket, de sajnos a dánok és a svédek közötti felkelések során több épület is elpusztult vagy kigyulladt. Jelenleg a Nemzeti Képzőművészeti Múzeum, a Tropicarium és a Nemzeti Történelmi Múzeum található meg benne.

Amikor tájékozódás céljából utánanéztünk az átlagáraknak, rögtön kiderült, hogy Svédország drága hely. Sőt, egész észak drága... Hollandiában emlékszem elhűltem, hogy mi mennyibe kerül - egy sima bevásárlás az Aldiban és 20 eurók röpködtek. Erre a svéd barátnőm mondta, hogy annyira örül, hogy itt minden olcsó... Ekkor már gondolhattam volna, hogy ez nem lesz olyan könnyű.

Svédországban nem euró a nemzeti fizetőeszköz, hanem a svéd korona. Az elmúlt hónapokban 32 és 33 forint körüli árfolyamon lehetett egy svéd koronát kapni. Mivel mi csak egy fél napot voltunk ott, ezért kettőnknek összesen 16 000 forintért vettünk 500 svéd koronát. Gondoltuk ez elég lesz a kötelező hűtőmágnes/képeslap körökre és talán még egyet enni is tudunk valahol.

Hűtőmágnes: 49 SEK = 1600 Ft

Képeslap: 7 SEK = 230 Ft

Egy kisebb pizza: 60 SEK = 2000 Ft

Üveg ásványvíz: 15-20 SEK = 485 - 650 Ft

4 dl tejeskávé: 40 - 50 SEK = 1300 - 1600 Ft

Fahéjas csiga: 27 SEK = 875 Ft

Sajnos, jó magyar lévén, nekem mindig mindent át kell számolnom forintra - pláne, ha ilyen ismeretlen devizát kell használnom. Az eurót már megszoktam, sőt már az értékét is úgy érzem, mint a magyar forintét. A svéd (majd a dán) koronával azonban nem így volt.

Ránk azért pénzügyileg jellemző, hogy igyekszünk ésszerűen költeni, még akkor is, ha 'nyaralunk'. Ha megkívánok egy csokit, akkor igenis megveszem magamnak, de nem szeretek agyatlanul költeni, csak azért mert külföldön vagyok. A pénzügyek persze mindenkinek szubjektívek - kinek mi számít soknak -, illetve mindenkinek más a prioritása is.

Ebben a szekcióban igyekszem összegyűjteni azokat a linkeket/oldalakat, amik nagyon sokat segítettek nekünk az előzetes tervezésben. A posztban eddig olvasott linkeket itt külön összeszedve is megtalálhatjátok.

Repjegy

- Wizzair - Mikor vannak gépek Malmöbe?

- Wizzair Discount Club tagság - Mi ez és miért jó?

Reptéri transzfer

- Flygbussarna - Hogyan juthatunk be a reptérről a városba?

Látnivalók

- The Culture Trip - Mit érdemes megnézni Malmöben?

- Malmotown - A hivatalos oldal

- The Turning Torso - Információk a legmagasabb svéd épületről

Øresund híd - Híd Svédországból Dániába

Utazás

- Flixbus - Svédországból Dániáb

- Napi árfolyam - Valutaváltó

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.