Roni Does

Koppenhága, Dánia

2017. január 22. - Vera Zana
Vigyázz a biciklisekkel!!!

Az előző utazós bejegyzést folytatva, gondoltam írok Koppenhágáról következőnek. Ott úgy hagytam abba, hogy felszálltunk egy Berlinbe tartó Flixbusra, ami Koppenhágában is megállt. Kis utánaolvasás és információ gyűjtés után úgy döntöttünk, hogy nem Svédországban, hanem inkább Dániában lenne érdemes több időt eltölteni - így Dániára három teljes napunk volt.

A Flixbus este elég jó időpontokban indul Malmöből Koppenhágába - 21.15 és 22.15 - és nagyjából egy óráig tart az út. Így mi már dán szállásokat kerestünk és biztos volt, hogy már az első éjszaka is itt szeretnénk aludni.

Nos, szállást találni nem volt egyszerű. Jó árú szállást találni. Ahogy korábban is említettem már, Skandinávia egy felkészületlen magyar pénztárcának sokkoló hatású tud lenni. A szállások pedig a legtöbb helyen egyébként is irreálisan drágák.

Itt is el kell, hogy mondjam, hogy minden szubjektív - pláne, ha pénzről van szó. Nekünk volt egy keretösszegünk, aminél többet nem szerettünk volna szállásra költeni, de azért természetesen az is szempont volt, hogy maga a szállás kényelmes, központi helyen legyen, szép, rendezett, tiszta.

Dániában úgy tűnik egy hotelszobában a fűtés és a saját fürdőszoba plussznak számít, amiért gyakran drágább is egy szállodai szoba. Sok olyan szobát lehet találni, amihez megosztott fürdőszoba tartozik - tehát egy folyósóval vagy több szobával osztoztok egy zuhanyzó és egy mosdó részlegen. Nekünk ez nem lett volna akkora probléma, inkább a költséghatékonyság elve volt a fontos.

Az én feladatom volt a szálláskeresés. Igyekeztem nagyon alapos munkát végezni, minden létező oldalt végignéztem, amit csak találtam. Végül a jó öreg Bookingon foglaltunk le egy Rent a Room Annex nevű hostelben két szobát, ami a belvárostól kb. 2 km-re volt, megosztott fürdőszobával, franciaággyal, reggeli nélkül. Mivel azt előre tudtuk, hogy a tömegközlekedés drága, így nagyon fontos volt, hogy gyalogtávolságban legyen a látnivalóktól a szállásunk. A Flixbusszal 23.15-re értünk Koppenhága központi pályaudvarára, csak ezután tudtuk volna elfoglalni a szállásunkat. Mivel a visszaigazoló emailben azt írták, hogy becsekkolni 14 és 22 óra között lehet, szerettem volna emailben előre leegyeztetni a szállással, hogy problémát jelent-e, ha később érkezünk. Ekkor jött a feketeleves... Nem találtam email címet, sem honlapot a szálláshoz, csak a Bookinghoz hasonló - szállásokat tömörítő - oldalakon találtam meg a szállást. Ráadásul olyan volt, mintha ugyanazon a néven és címen két tök különböző hostel/hotel lenne, mert a képek különböztek attól függően, hogy melyik oldalon nézte az ember. Ekkor már elkezdtem gyanakodni és félni a választásunktól.

A visszaigazoló emailben egy telefonszámot kaptam, amit fel is hívtam, hogy egyeztetni tudjunk. A telefon kicsöngött, majd rögzítőre kapcsolt és soha nem kaptam visszahívást. Ekkor biztosan tudtam, hogy új szállást kell keresnünk, mert én nagyon nem vagyok biztos ebben - nincs is annál rosszabb, amikor egész napos utazás után éjszaka odaérsz valahová és nincs meg a foglalásod, vagy nem is létezik a szállásod...

Szóval karácsony utáni napokban rögtön nekiálltam felásni az internetet. Ekkor már nehezebb dolgunk volt, mert kb. három héten belül volt az utazás időpontja, tehát magasabb árakat találtam mindenhol - vagy fully booked, teljesen foglalt szállodákat.

Azért néztünk eredetileg körbe csak a hivatalos szállodák között, mert Hollandiában volt egy rossz tapasztalatunk az Airbnb-vel és picit féltünk újra azon keresztül foglalni. Azonban végső elkeseredésemben azt is megnéztem és milyen jól tettem! Végül találtunk egy az utazás időpontjára szabad Airbnb lakást, Koppenhága Frederiksberg kerületében, amely a belvároshoz tartozik. Képeken nagyon szuperül nézett ki, felszerelt konyhával, két külön franciaágyas szobával, közös terekkel és fürdőszobával. Szerencsére a többiek is egyetértettek velem, szóval lefoglaltuk. El kell, hogy mondjam, Johan és Frederik, a vendéglátóink a világ legaranyosabb és legrugalmasabb emberei. Mindent előkészítettek nekünk, főztek teát mire odaértünk, nagyon flexibilisek voltak a be- és a kicsekkolással is. A lakás pont olyan szuperül nézett ki, mint a képeken. Szóval ezzel nagyon szerencsések voltunk és csak ajánlani tudjuk, ha esetleg Koppenhágába szeretnétek menni. Tényleg sétatávolságon belül voltak a fontos dolgok - a városháza (nagyon belváros közepe) kb. 25-30 perces séta tempótól függően, de a Carlsberg sörmúzeum is 35 perc alatt megvolt.

Haza innen repültünk, mégpedig Ryanairrel. Szerencsésen jött ki az időzítés, mert elég későn 22.05-kor indul a gép Budapestre, így még egy teljes napunk volt vasárnap is. Lehet elfogult vagyok a Wizzairrel szemben, de a Ryanair annyira nem jött be. Egyrészről, ha beállítod, hogy hová szeretnél utazni, akkor akár akarod, akár nem, a célország valutájában ír ki mindent, ami euró esetén mindegy, de egy dán korona esetén, amiről fogalmam sincs - zavaró tud lenni. Másrészt, ha megveszed a repülőjegyed, azzal nem jár fix ülőhely. Ha te akarod kiválasztani, hogy hol szeretnél ülni, akkor fizetned kell. Interneten, ingyenesen becsekkolni, csak az utazást megelőző 4 nappal lehet (ezért nem is tudtuk otthon kinyomtatni a visszaútra a jegyeinket), ekkor kisorsolják az ülőhelyeket is. Mi szerencsére egymás mellé kaptuk a helyeket, de akár az is megeshet, hogy a gép négy pontján ültök, ha többen fizettek az ülőhelyért, vagy többen hamarabb becsekkoltak. A koppenhágai reptér marha hosszú, 2 km séta a fapadosok terminálja a bejárattól, de onnan már nem volt baj. Ezeken nem én foglaltam, így pontosan nem tudom, de ha jól emlékszem 7 ezer forint körül volt egy repülőjegy, amiben alapból mindenki két kézipoggyásszal repülhet.

A reptéri ellenőrzés itt nagyon durva volt. Gyakorlott utazóként is rémesen megizzasztottak - szóval itt nagyon szigorúan nézik, hogy mindent kitettél-e az adott átlátszó zacskóba vagy sem. Plusz egy tipp! Ne repüljetek BenGay balzsammal, mert a szkenner drognak észleli... Sajnos térdfájós vagyok, így mindenhová magammal szoktam vinni a fájdalomcsillapító krémemet és a térdszorítómat, de a krém Pesten és Koppenhágában is gyanús volt az átvilágítónak. De szerencsére nem vették el.

Nos, Koppenhága tele van gyönyörű látnivalókkal. Nagyon szép város, szerencsétlen történelemmel. Szegény város legalább háromszor porrá égett, de vannak olyan épületek, amiket még többször pusztított el a tűz a történelem során. Amit pedig nem a tűz, azt a svédek és a dánok közötti felkelések vagy a világháborúk tettek a földdel egyenlővé. Szóval az épületek többsége az 50'-es évekből valók.

Több európai városban - többek között Berlinben és Budapesten is - csináltunk már úgy nevezett free walking tourokat. Ezeknek az a lényege, hogy ingyenesek, pusztán regisztrációhoz kötöttek, a túravezetők pedig borravalóért dolgoznak. Tehát, ha tetszett a túra, annyit adsz a végén amennyit szeretnél. Ha nem tetszett, pedig nem adsz semmit. Bármikor otthagyható, ha mégsem az, amire számítottál előzetesen és nagyon kötetlen. Nagy többségben, fiatal diákok a túravezetők, akik nem csak az unalmas történelmi adatokat sorolják el, hanem tényleg izgalmas történeteket és tényeket mesélnek el. Eddig bárhol voltunk ilyen városnéző túrán, mindig nagyon elégedettek voltunk - itt is.

Csak ajánlani tudom a Copenhagen Free Walking Tours társaságot, mi is velük voltunk most. Több útvonaluk is van, mi a klasszikus Grand Tour of Copenhagen útvonalat választottuk, úgy tűnt ebben benne van minden fontos látványosság. Ha pedig valami megtetszik, akkor később külön is elmehetünk. Előre lehet regisztrálni dátumra és túravonalra, így biztosíthatod magatoknak a helyet - bár nem olvastak semmilyen névsort, egyszerűen a visszaigazoló emailt kellett megmutatni nekik. A túravezetőnk Rikke volt, elképesztően hiperaktív csaj és nagyon sok érdekességet mondott el a városról, úgyhogy örültünk, hogy hozzá kerültünk. Ő említette az is, hogy nagyon vigyázni kell a biciklisekkel, mert bárkin áthajtanak, aki a bicikliúton sétálgat. A túra 2,5-3 órás, végig sétálunk és egy szünet van közte. A városházáról indul és a város másik végén, a királyi palotánál ér véget.

1. Nyhavn

Szerintem aki valaha látott képet Koppenhágáról, akkor 99,9% az esélye annak, hogy erről a kikötőről is látott képet. Én is ezt vártam a legjobban, hogy végre élőben is megnézhessük. Minden utazás előtt, átállítom a telefonom háttérképét egy a következő úticélra jellemző képre. Nyhavn november eleje óta diszítette a telefonomat, így már nagyon látni szerettem volna, hogy is néz ki élőben.

A színes házak és a kikötő, a régen itt ragadt hajókkal még abban a rémesen szürke időben is csodálatosan néztek ki. A XVII. században kikötőként használták és a kereskedelmi élet egyik központja volt. Ahol pedig tengerészek vannak, ott nők is vannak... Ez a rész volt Koppenhága 'piros lámpás negyede'. Sőt, itt élt a fiatal Hans Christian Andersen is! Ma főként éttermek és kávézók vannak a színes házakban. A túravezetőnk azt mondta, hogy szerinte ezek a helyek igazi túrista csapdák: nagyon magas áron adják azt, amit picit máshol sokkal olcsóbban megkap az ember. Úgyhogy nem ültünk be itt sehová, csak maradtak a képek.

2. A kis hableány

Nos, erről a szoborról több helyről is azt hallottam, hogy nagy hype van körülötte, de élőben igazából csalódás. És, azt hiszem ez az állítás igaz is.

A kis hableány Hans Cristian Andersen leghíresebb meséje, ami egyébként a Disney változattal ellentétben egyáltalán nem boldog és mesés. Az eredeti történetben a hableány nem találja meg a szerelmét és a tenger habjai okozzák a vesztét. Kínos...

A szobrot 1913-ban adományozta Carl Jacobsen (a Carlsberg sörgyár alapítójának fia) a dán városnak és Edvard Eriksen szobrász a saját feleségéről mintázva alkotta meg a szobrot. A hableány egy kövön ül, amely a tengerben áll, tehát nem lehet hozzá közel menni. A szobornak egyébként van egy kistestvére a Carlsberg sörgyár területén, de erről később.

A belvárostól nagyjából 30 perces sétára van a kikötőben, ahol elsőre elég nehezen találtuk meg - de az embertömeg rögtön elárulta hol is van. Nem messze tőle van egy szép park - ingyenes, egész évben nyitva tartó és tiszta! közvécével.

3. Tårnet torony

Ezt a tippet a túravezetőnk mondta, hogy a Tårnet toronyból nagyon szép kilátás nyílik egész Koppenhágára - sőt, szép időben akár Malmöig is ellátni. A torony a dán parlament épületében található, ez a Christianborg Palace. A város egyébként kb. teljesen lapos - sehol egy domb, csak egy dombocska - és ez a 106 méterével ez a torony a legmagasabb torony Koppenhágában.

A pláne az egészben, hogy teljesen ingyenes! Egyszerre 40 embert engednek fel, így egy picit sorba kell állni, de kb. 30-35 perc alatt bejutottunk. Átvilágítanak a bejáratnál, de nem vesznek el vizet vagy ételt - noha az emeleten egy nagyon exkluzív étterem is van.

A kilátás tényleg gyönyörű, bár annyira hideg volt fent, hogy nem hiszem, hogy elég figyelmet és időt szenteltem a kilátás szépségének. Még nappali fényben álltuk be a sorba, de mire felértünk épp ment le a nap, úgyhogy az esti fényekkel láthattuk Koppenhágát. Mivel szerencsénkre tiszta időnk volt, tényleg láthatók voltak Malmö és az Oresund-híd fényei is.

Ezt mindenképpen ajánlom, ha a városban vagytok, semmibe sem kerül és nagyon nagy élmény.

A bal felső sarokban lévő fényes folt Malmö!

4. Carlsberg sörmúzeum

Gondolom kitalálható, hogy nem a lányok, hanem a fiúk kedvéért mentük el a sörmúzeumba. Azonban, be kell, hogy valljam, kifejezetten élveztem én is. Én szeretem a sört, általában meg is szoktam kóstolni az adott ország sörét, ha utazunk, úgyhogy ez kihagyhatatlan volt. 100 dán korona a belépő ára (nagyjából 4300 forint), viszont ebben benne volt egy korsó sör és egy ingyen ajándék is, illetve, ha épp nem újitották volna fel az egészet, akkor egy lovaskocsizás is. A dán árakat tekintve, ez nagyon megéri, mert az ingyen ajándék is beváltható egy második pohár sörre (egyébként egy kitűző lett volna), egy bárban pedig nagyjából 50-55 korona között mozog egy korsó különlegesebb sör.

Itt van a világon a legnagyobb bontatlan üvegekből álló kollekció - az egész épületegyüttesben több mint 22 ezer bontatlan sör van a világ minden tájáról. Az egész múzeumon végig lehet sétálni, annyi időt töltesz el, amennyit szeretnél az egyes állomásokon és nagyon érdekesen mesélték el a Tuborg és a Carlsberg egész történetét, plusz azt is, hogyan készül a sör.

A szállástól épp a belvárossal ellenkező irányba kellett elsétálni, kb. 35 perc alatt ide is értünk. Vesterbro kerület egyébként elépesztően jó hangulatú, tele van jobbnál jobb pékségekkel és kis kávézókkal, dán tervezők boltjaival és egyéb kis butikokkal. Mindenképp érdemes erre is elsétálni, tényleg tök más hangulata van, mint a belső, belvárosi kerületnek.

5. Kobenhavn Zoo

Nos, ha a sörmúzeumba a fiúk kedvéért mentünk, akkor nyilvánvaló, hogy állatkertbe pedig a mi kedvünkért mentünk. Lehet, hogy egyeseknek a helyi állatkert meglátogatása egy külföldi utazás során nem prioritás, de én annyira állatmániás vagyok, hogy enyhe nyomást helyeztem mindenkire. Akik egyébként szintén élvezték.

A sörmúzeumtól nem messze, Koppenhága egyetlen dombocskáján helyezkedik el az állatkert. 180 DK volt a jegy, ami majdnem 8 ezer forint és rémesen soknak hangzik, de ez volt a mi kis luxusunk az utazás során. Az állatkert elég nagy, mi nagyjából három óra alatt jártuk be, a végén picit sietve, hogy visszaérjünk a szállásra kicsekkolni és visszaadni a kulcsokat. Az állatfelhozatal szempontjából nem sokban különbözik a pestitől - mondjuk itt volt jegesmaci és több elefántnak kellett volna lennie. De az látszik, hogy nagyobb helyük van az állatoknak, mint Pesten.

Egy szívfájdalmunk volt: a honlapon baromi nagy képen egy panda volt - ebből elég logikusan arra következtettünk, hogy lesz panda. Nos, az nem volt, majd csak 2018-ban érkezik. Szóval, pandát még mindig nem láttam soha...

Abszolút csak ajánlani tudom, nagyon szépen van megcsinálva és a kengurukhoz be is lehet menni! Arról nem is beszélve, hogy lámát is ettem szalmával és bébikecskét is simogattam. Szóval, nekem már mindegy volt mi történik ezután, boldog voltam.

Ha az előző bejegyzésben azt mondtam, hogy Svédország drága, akkor Dániára azt kell, hogy mondjam atyaégmennyiredrága. Az árak nagyjából azonosak, csak hogy a svéd és a dán koronát máshogy váltják.

1 dán koronát 42 és 43 forint közötti összegért vehetünk. Váltásnál arra kell figyelni (svédnél is), hogy minden váltónál ki van írva az árfolyam, de nem mindegyik tart is devizát, ha pedig van, akkor pedig csak bizonyos címletek (mondjuk csak 500-a van).

Én 750 DK-val mentek ki, ami mai árfolyamon picit több, mint 30 ezer forint. Három napra azt gondoltam ez elég lesz. Összességében elég is volt, de mi mondjuk komolyan figyeltünk arra, hogy mit hol veszünk, nem ültünk be naponta többször kávézni, sőt egyik estére itthonról vittünk hozzávalókat a vacsorához.

Most épp a napi árfolyam szerint egyébként is 41,5 forint - az alábbi árak viszont a 43 forintos árfolyammal lettek kiszámolva, amennyit mi fizettünk értük.

1 hűtőmágnes: 39 DK = 1600 Ft

1 fahéjas csiga: 20 DK = 860

30 dkg-os lekvár: 22 DK = 960 Ft

1 zacskó chips: 13 DK = 550 Ft

4 repjegy kinyomtatása: 28 DK = 1200 (4 lap kinyomtatása egy pdf-ből)

Jó tipp egyébként, hogy ha olyan bankkártyátok van, amivel külföldön is tudtok vásárolni, akkor érdemes kártyával fizetni. Mindenhol elfogadják a Visa és a MasterCardokat is és jobb, 41,5 forintos árfolyamon váltották át az összeget.

Repjegy

- Ryanair - Mikor repül a Ryanair Koppenhágába?

- Copenhagen Airport - Milyen szolgáltatások vannak? Mennyibe kerül a parkolás?

Reptéri transzfer

- DSB - Hogyan juthatok ki a reptérre vonattal? Kobenhavn H a pályaudvar dán neve és CPH Lufthavnen a reptér.

- DOT - Egyszerre mutatja a buszokat, a metrókat és a vonatokat is.

Városnéző túrák

- Copenhagen Free Walking Tours - Milyen útvonalak vannak? Itt tudsz időpontot is foglalni.

Látnivalók

- Nyhavn - Mi a kikötő története?

- A kis hableány - A kő teteján ülő hableányról

- Christiansborg Palace - Mi a palota és a torony története? és Itt

- Carlsberg ExBeerIence - Mi a leghíresebb dán sör története?

- Kobenhavn Zoo - Mikor van etetés?

Pénzügyek

- Napi árfolyam

Szállás Koppenhágában

- Booking.com - Csak óvatosan, mindennek nézzetek utána!

- Airbnb - Érdemes térkép szerint szűrni és máris látod, mi van az úticélodhoz közel. De mi itt voltunk.

Köszönöm, hogy elolvastátok! Ha bármi kérdésetek lenne, írjatok nyugodtan!

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.